Sycylia

Wulkan Etna – zwiedzanie, kolejka, dojazd i wejście. Przewodnik

Etna to jeden z najbardziej aktywnych wulkanów na świecie i jednocześnie jedna z najpopularniejszych atrakcji Sycylii. Ponadto jest też największym oraz najwyższym wulkanem w Europie, który znajduje się na wschodzie wyspy, nieopodal Katanii. Etna co jakiś czas budzi się do życia wyrzucając na zewnątrz kłęby dymu, a z krateru wypływa lawa. Dostęp na Etnę jest ułatwiony poprzez obecność kolejki linowej oraz terenowych samochodów. Etna została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO. To wszystko sprawia, że wizyta na wulkanie Etna i jego zwiedzanie powinno być punktem obowiązkowym każdej wycieczki na Sycylię.

Aktualizacja czerwiec 2022:

Obecnie (stan na czerwiec 2022) przez znaczną aktywność wulkanu nie ma nawet możliwości samodzielnego dojścia do Torre del Filosofo. Mniej więcej w połowie drogi między górną stacją kolejki, a Torre del Filosofo (na wysokości ok. 2750 m. n.p.m., zaraz obok punktu widokowego) droga jest zagrodzona. Dotąd dojeżdżają też terenowe samochody. Możliwe jest wejście wyżej (na 3000 m. n.p.m. ), ale z licencjonowanym przewodnikiem.

Jeżeli chodzi o stan na rok 2023, najlepiej dowiadywać się bezpośrednio u przewodników.

Zagrodzona droga
Zagrodzona droga na Torre del Filosofo (fot. viaitalia.pl)

Jak dostać się na wulkan Etna? Dojazd

Zwiedzanie i wejście na Etnę zaczynamy w Katanii, drugim co do wielkości mieście na Sycylii. Jeżeli zatrzymaliście się w Palermo, to warto rozważyć podróż i nocleg do Katanii dzień wcześniej. Sama podróż z Palermo do Katanii zajmuje aż 3 godziny.

Pierwszy przystanek to Rifugio Sapienza, do którego dostaniemy się albo autobusem, albo samochodem. Podróż taksówką mija się z celem, gdyż cena za ten środek lokomocji to ok. 100€. Warto zaznaczyć, że w schronisku Rifugio Sapienza można wykupić nocleg. Stamtąd będziemy ruszać albo pieszo, albo kolejką. Do dyspozycji są też samochody terenowe od kolejki wzwyż. Mamy do pokonania 1000m przewyższenia, a nasz cel to Torre del Filosofo, lub dalej (z przewodnikiem) – Cratere Centrale.

Etna – jak dojechać samochodem?

Jeżeli zdecydowaliśmy się na wypożyczenie samochodu we Włoszech i po Sycylii poruszamy się autem, to sprawa jest łatwiejsza – jesteśmy bardziej elastyczni. Czas podróży samochodem z Katanii do Rifugio Sapienza to około godziny. Trasa liczy nieco ponad 30 km. Na miejscu znajduje się duży parking dla samochodów oraz autobusów. Ceny parkingu wyglądają następująco:

• godzina: 1,2€
  • pół dnia: 3,5€ (do 13:00 i od 13:00)
  • całodniowy pobyt: 6€

Podróż z Katanii na Etnę autobusem

Ja na Etnę wybrałem się autobusem i polecam ten rodzaj transportu. Autobus firmy AST odjeżdża z placu Piazza Giovanni XXIII, niedaleko stacji kolejowej o godzinie 8:15 z przystanku nr. 6. W sezonie lepiej jest być na przystanku wcześniej. Mój autobus na przystanku podjechał już o godzinie 7:30. Z tego co wiem, to w razie większego zainteresowania podstawiany jest dodatkowy autobus, ja jednak wolałem dmuchać na zimne i zjawiłem się wcześniej.

Przystanek autobusowy AST na Etnę
Przystanek autobusowy AST na Etnę. Niestety, nie wygląda zbyt zachęcająco (fot. viaitalia.pl)

Autobus powrotny jest o godzinie 16:30 – nie przegapcie go! Podróż powrotna zajmuje półtorej godziny, w Katanii byłem ok. 18:00. Autobus wyrusza z tego samego miejsca, gdzie się zatrzymał w pierwszą stronę.

Bilet w obie strony kosztuje 6,60€. Możecie zakupić go u kierowcy (za gotówkę), jednak słyszałem, że lepiej jest go nabyć wcześniej, w biurze AST nieopodal przystanku autobusowego. Tak też zrobiłem i po godzinie 7:00 nabyłem bilet. Co ciekawe, za płatność kartą naliczono opłatę 0,4€, więc finalnie bilet kosztował mnie okrągłe 7€.

Biuro firmy AST, gdzie nabędziemy bilet na Etnę (fot. viaitalia.pl)

Poniżej znajdziecie dokładną lokalizację biura (a na rondzie znajduje się przystanek autobusowy):

Kolejka na wulkan Etna

Kolejka na Etnę pozwoli nam pokonać pierwsze 500m bezstresowo. Kolejka Funivia dell’Etna zabiera nas na wysokość ok. 2500m, a czas trwania podróży to kilkanaście minut. Docieramy do górnej stacji kolejki Stazione d’arrivo Funivia. Dalej możemy ruszyć pieszo, lub skorzystać z terenowych aut, które zabiorą nas jeszcze wyżej. Ja skorzystałem tylko z kolejki i ruszyłem pieszo w górę. Koszt kolejki Funivia dell’Etna to 30€ w dwie strony.

Kolejka na Etnę
Kolejka na Etnę (fot. viaitalia.pl)

Samodzielne wejście na Etnę – trekking

Rifugio Sapienza

Wycieczkę zaczynamy spod Rifugio Sapienza (ok. 1910 m. n.p.m.). Decydując się na trekking spod schroniska musimy mieć świadomość, że do pokonania będziemy mieli ok. 1000m przewyższenia. Znak spod schroniska wskazuje następujące czasy trekkingu:

• górna stacja kolejki: 1h50min
  • Torre del Filosofo: 3h30min
  • kratery centralne: 4h15min

Szlak wiedzie bezpośrednio pod kolejką. Już po pokonaniu 300m przewyższenia naszym oczom ukażą się pierwsze, wygasłe kratery Etny. Droga jest raczej prosta, jednak wiedzie zdecydowanie pod górę. Naszym pierwszym przystankiem będzie górna stacja kolejki Stazione d’arrivo Funivia. Ja wybrałem opcję kolejki, w celu zaoszczędzenia czasu.

Górna stacja kolejki

Będąc pod górną stacją kolejki mamy do wyboru trekking lub skorzystanie z samochodów terenowych. Samochody zabiorą nas na wysokośc ok. 2750m n.p.m. Moim zdaniem nie ma to sensu, gdyż tracimy urok całej wycieczki.

Drogowskaz obok górnej stacji kolejki na Etnę
Drogowskaz obok górnej stacji kolejki na Etnę (fot. viaitalia.pl)

Do pokonania pozostaje nam kolejne 500m przewyższenia. Na płaskowyż Torre del Filosofo (nasz główny cel wycieczki) wiedzie kilka szlaków. Najpopularniejszy to ten, po którym poruszają się samochody terenowe. Ruszamy więc w górę. Co jakiś czas mijają nas wspomniane już samochody z turystami.

Samochód terenowy z turystami w drodze na Etnę
Samochód terenowy z turystami w drodze na Etnę (fot. viaitalia.pl)

Trasa ta nie jest zbytnio wymagająca. Tempo marszu jest jednostajne, przeszkadza jedynie kurz z mijających nas co chwilę samochodów. Mijamy najpierw majestatyczny krater Laghetto, a następnie wklęsły krater Cisternazza. Oba te kratery zwiedzimy w drodze powrotnej. Etna robi się coraz większa, a widoki coraz ciekawsze.

Trekking na wulkan Etnę
Widok na Etnę i pole lawowe podczas trekkingu (fot. viaitalia.pl)

Droga szutrowa powoli zanika i zamienia się w zwykłą ścieżkę. Teraz trekking jest zdecydowanie bardziej wymagający. W końcu docieramy do celu: Torre del Filosofo.

Torre del Filosofo i Crateri Barbagallo

Torre del Filosofo to ostatni punkt, gdzie możemy dotrzeć bez przewodnika wysokogórskiego. Dalej, w stronę Kraterów Centralnych możemy iść już tylko w z przewodnikiem. Widoki jednak są oszałamiające. Torre del Filosofo to idealne miejsce do podziwiania majestatu Etny!

Kratery Centralne na Etnie
Kratery Centralne na Etnie (fot. viaitalia.pl)

Obok nas znajdują się także robiące ogromne wrażenie Crateri Barbagallo. Zdjęcie niestety nie pokazuje ogromu tego krateru.

Crateri Barbagallo na Etnie
Crateri Barbagallo (fot. viaitalia.pl)

Chwila na odpoczynek, drugie śniadanie i schodzimy w dół. Ale to nie koniec zwiedzania! Kolejny cel to dwa duże kratery, które pominęliśmy – zaraz obok stacji kolejki.

Cisternazza

Cisternazza to wklęsły krater znajdujący się ok. 2700 m. n.p.m. Bardzo łatwo dostępny, znajduje się dość blisko kolejki linowej.

Krater Cisternazza na Etnie
Krater Cisternazza (fot. viaitalia.pl)

Cratere del Laghetto

Tuż obok krateru Cisternazza znajduje się ogromny, wypukły krater Cratere del Laghetto. Widoczny jest on bardzo dobrze z Torre del Filosofo. Będąc tam nie sposób nie zwrócić na niego uwagi. Podejście pod krater jest lekko wymagające, jednak każdy (o ile nie jest w sandałach 🙂 ) sobie poradzi. Widoki zrekompensują trud w nadmiarze!

Cratere del Laghetto na Etnie
Widok na Cratere del Laghetto (fot. viaitalia.pl)

Crateri Silvestri

Zjeżdżamy kolejką w dół. Nieopodal schroniska Rifugio Sapienza są jeszcze dwa warte uwagi kratery Silvestri.

Crateri Silvestri Superiori
Crateri Silvestri Superiori (fot. viaitalia.pl)
Crateri Silvestri
Crateri Silvestri (fot. viaitalia.pl)

I to już koniec wycieczki po Etnie. Czas na regenerację sił oraz obiad w pobliskiej restauracji La Terrazza Dell’Etna. O 16:30 wsiadam do autobusu powrotnego do Katanii. To była naprawdę udana wycieczka!

Jak się przygotować na zwiedzanie Etny?

Pamiętajmy, że cel naszej podróży znajduje się na wysokości ok. 3000m. n.p.m. – wyżej niż najwyższy szczyt w Tatrach! Pogoda w Katanii może być zgoła inna niż na terenie Etny. Przygotować się należy tak, jak do górskiej wędrowki.

Ubiór

Przede wszystkim odpowiedni ubiór. Najlepiej „na cebulkę”, czyli 3 warstwy odzieży. Nie powinniśmy zapominać o bieliźnie termoaktywnej, polarze, oraz kurtce typu softshell lub zimowej kurtce. Wszystko jednak zależy od pory roku. W czerwcu, kiedy temperatura w Katanii wynosiła ok. 35 stopni wystarczył sam t-shirt. Mimo tego w plecaku miałem przygotowany polar. Na Etnie może być wietrznie! Rękawiczki mogą być także dobrym pomysłem.

Górskie buty, najlepiej za kostkę, to podstawa. Teren jest żwirowy, a wszechobecny pył sprawia, że używając zwykłych, sportowych butów najpewniej będziemy zmuszeni je wyrzucić po trekkingu. Jeżeli takich butów nie mamy, to w pobliżu Rifugio Sapienza możemy je wypożyczyć. Przydadzą się też długie skarpety.

Uważajmy na słońce. Na takiej wysokości ono dosłownie „pali”. Nieodzownym elementem ubioru będzie więc czapka z daszkiem oraz okulary przeciwsłoneczne. Do tego krem z wysokim filtrem SPF, który uchroni nas przed poparzeniem słonecznym.

Jedzenie i woda

Przed wycieczką przygotujmy sobie coś do jedzenia, np. kanapki. Zabierzmy też coś słodkiego – batonika, czekoladę. Nie zapominajmy o wodzie! 1 litr wody to absolutne minimum.

Etna – noclegi w Katanii

Chcąc zwiedzić Etnę najlepiej jest zatrzymać się w Katanii. Jeżeli stacjonujemy w innym mieście, to warto wykupić nocleg chociaż na 1-2 dni w Katanii. My nocowaliśmy w hostelu Urban Pop BnB, niedaleko targu rybnego i samego centrum za dość konkurencyjną cenę.

Booking.com

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Autobus z Katanii na Etnę (pod Rifugio Sapienza) kosztuje 6,60€ w obie strony.

Kolejka na Etnę Funivia dell’Etna kosztuje 30€ w obie strony.

Zasadniczo na zwiedzanie Etny i trekking należy poświęcić cały dzień. Wszystko zależy jednak od naszego celu początkowego i końcowego oraz czy wybieramy podróż kolejką, czy samodzielny trekking.

Zasadniczo nie. Pamiętajmy, że pieczę nad tym i innymi wulkanami sprawują wulkanolodzy. W razie ewentualnego zagrożenia erupcją wulkanu Etna będziemy za wczasu poinformowani.

Co roku odwiedzam Włochy, czasami nawet kilka razy. Zdarzyło mi się nawet mieszkać w tym pięknym kraju przez prawie rok. Na blogu regularnie publikuję artykuły dotyczące Italii.

8 komentarzy

1. Widzę aktualizację dotyczącą aktywności wulkanu i nasuwa mi się pytanie: Czy mimo aktywności wulkanu możliwe jest wejście wyżej z przewodnikiem? Gdzie można takiego przewodnika znaleźć? Należy rezerwować taki trekking z wyprzedzeniem?

• Wszystko zależy od aktywności wulkanu, najlepiej dowiadywać się u przewodników na bieżąco. Niestety obecnie nie wiem jaka jest sytuacja na Etnie z jej aktywnością. Co do przewodników, to w języku polskim polecane osoby to panie Joanna Pióro (https://www.facebook.com/trailsofsicily/) oraz Sylwia Miazga (https://www.facebook.com/sylwia.miazga.3). Nie korzystałem z ich usług, ale na FB sporo osób jest zadowolonych. Są też lokalne agencje z przewodnikami. Najlepiej poszukać na mapach google obok Rifugio Sapienza (np. Etna Touring Excursions, AITNE • Escursioni Etna). Przewodników na pewno warto rezerwować z wyprzedzeniem, zwłaszcza w sezonie turystycznym.

2. Super opis i wskazówki. Praktycznie i bardzo pomocne. W czwartek ruszam na Etnę 🙂

3. Świetny wpis, jutro wybieram się na Etnę i zamierzam kierować się Twoimi wskazówkami: tzn. kupić bilet na poranny autobus z Katanii, skorzystać z kolejki, potem wejść ile dam rade i tak zejść / zjechać, żeby wyrobić się na 16:30. Powiedz proszę, jadąc tym autobusem AST wysiadam na ostatnim przystanku? Czy na przedostatnim, bo wg rozpiski przedostatni przystanek to schronisko Sapienza (a zrozumiałam ze stamtąd mogę wziąć kolejkę).

• Tak, to ostatni przystanek autobusu. W moim przypadku był to pierwszy i ostatni, chociaż słyszałem, że czasem zatrzymuje się w połowie drogi.

4. Dzięki za pomocny artykuł! Chciałbym tylko „dla potomnych” dodać, żeby nie dać się ugadać naganiaczom oferującym wycieczki quadami. Straszą on zawyżając ceny wjazdy kolejką i opowiadając, że nic się nie zobaczy – co jest bzdurą, jak widać po tym artykule ;).
    Dla osób rozważających skorzystanie z autobusów 4×4 dodam, że po wjechaniu na górę jest jeszcze około 30-minutowa wycieczka z przewodnikiem, który sprzedaje kilka fajnych ciekawostek.
    Ceny w listopadzie 2023 dla osoby dorosłej: sama kolejka 50 EUR, kolejka + bus 4×4 i ww. wycieczka z przewodnikiem: 78 EUR